IntermittentFasting.nl

Strategisch eten voor meer vetverbranding

Hoe Intermittent Fasting Je Helpt om af te Vallen

Door periodiek te vasten, en te eten volgens een IF protocol is het mogelijk om af te vallen. Let op, ik zeg mogelijk.

Uiteindelijk geld de regel altijd dat als je meer calorieën eet dan dat je verbrand, dat je niet kunt afvallen.

Dat gezegd hebbende zijn er een aantal redenen waarom je met IF wel zult gaan afvallen:

Ten eerste omdat in de vastperiode je lichaam het opgeslagen vet moet gebruiken als energiebron. Door op deze manier je calorieën te verbranden, in plaats van de voeding te verbranden die je gedurende de dag eet, zorg je ervoor dat je (extra) vet verliest.

IF heeft een positieve invloed op twee van de belangrijkste hormonen in ons lichaam als het gaat om vetverbranding, namelijk insuline en HGH (Human Growth Hormone).

HGH speelt een rol in ons lichaam als het gaat om waar de calorieën die ons lichaam nodig heeft om te functioneren vandaan komen, in het geval van IF uit de opgeslagen vetcellen.

De invloed die intermittent fasting heeft op ons insulinelevel is net zo belangrijk als dat hij indrukwekkend is. Het laag en constant houden van je insulineniveau is van essentieel belang tijdens vetverlies. Door voeding te consumeren welke veel bewerkte koolhydraten bevatten (brood, pasta, rijst) en simpele suikers (snoep, koek en frisdrank) bereik je het tegenovergestelde effect. Dit is de reden dat ik zelf fan ben van het Paleo dieet. Je eet tijdens deze lifestyle alleen échte, biologische voeding die niet zoveel impact heeft op je suikerspiegel.

Door het combineren van Paleo en IF kun je nog meer resultaat bereiken.

Het volgen van een IF protocol balanceert je insulinelevels, en geeft je meer energie gedurende de dag. Daarnaast gaat het snaaimomenten tegen, ook weer door de balans van het hormoon insuline.

Hoeveel Gewicht je Gaat Verliezen met IF?

De hoeveelheid gewicht die je gaat afvallen is natuurlijk per persoon verschillend, en daarnaast ligt het er ook aan hoe lang je fasts zullen zijn, wat je eet na je fast en andere factoren die meespelen. Gemiddeld genomen kun je tijdens een fasting protocol van 16-20 uur per dag ongeveer 1 kilo aan vet per week verliezen.

Gewicht verliezen is één ding. Maar juist ook de manier waarop namelijk zonder het tellen van calorieën en het klaarmaken van een hoop maaltijden per dag zal een hoop mensen aanspreken.

Intermittent Fasting voor Vrouwen

weight_loss_lady_with_tape_email_330_495_sAls je een klein beetje de “dieetwereld” in de gaten hebt gehouden dan is intermittent fasting vast niet iets nieuws voor je en heb je het wellicht al een paar keer voorbij zien komen. In Engeland noemen ze het 5:2 dieet.

Ik heb het 5:2 dieetboek gelezen, en was er niet kapot van. Zelf ben ik behoorlijk trouw aan mijn Paleo dieet, en het 5:2 dieet verteld in principe dat je een 2-daagse vastperiode inzet en dan de overige 5 dagen gewoon eet wat je zou willen.

Met dat laatste ben ik het dan juist niet eens. Ik denk dat het enorm belangrijk is wat je dagelijks naar binnen schuift qua eten. Je eet om je lichaam te voeden met voedingsstoffen, dus wat mij betreft heeft het geen zin om te eten zonder voedingsstoffen (bewerkte voeding). Maargoed, meer over intermittent fasting voor vrouwen, want daar wilde ik dit artikel over schrijven.

Het schijnt namelijk zo te zijn dat bepaalde intermittent fasting protocollen niet goed zijn voor vrouwen. Bij de meeste studies omtrent IF zijn de testpersonen mannen geweest.

Vrouwen kunnen niet dezelfde voordelen van fasting verwachten als mannen.

Continue reading →

Volg deze 10 stappen om te beginnen met Intermittent Fasting

Vergeleken met andere dieten en supplementen, is er niet superveel onderzoek gedaan naar intermittent fasting. Een hoop onderzoeken naar supplementen en dieten wordt gesubsidieerd door dezelfde bedrijven (voedingsmiddelenindustrie) die deze producten verkopen.

En… er is nu eenmaal niet zoveel geld te verdienen in mensen te overtuigen dat ze minder vaak moeten eten. 🙂

De paar onderzoeken die er zijn, bieden een heldere kijk op deze manier van leven. IF (intermittent fasting) is supergezond, wat je doelstellingen ook zijn.

De meeste mensen hebben interesse in IF omdat je tegelijkertijd vet kunt verliezen en spiermassa kunt opbouwen (niet te verwarren met vet omzetten in spieren).

De hormonale verandering in het lichaam door te vasten kan voor extra spiergroei zorgen, terwijl je energiebalans negatief blijft en dus afvalt. Maar de positieve invloed die IF heeft op het uitstellen van het verouderingsproces en de wijze waarop je immuunsysteem een boost krijgt en ziektes weinig kans geeft is net zo indrukwekkend.

In dit artikel wil ik je graag uitleggen hoe je kunt beginnen met IF in 10 gemakkelijke stappen.

Continue reading →

Het eten van meer maaltijden verspreid over de dag zorgt NIET voor een snellere stofwisseling

Dit is één van de grootste mythes die er bestaat in de „gezondheidswereld” naast dat je bijvoorbeeld maar 30 gram eiwit per uur op zou kunnen nemen (ook onzin). Vraag een willekeurige trainer, dokter, dieetexpert, voedingsdeskundige … en ze vertellen je allemaal dan je „Kleine maaltijden gedurende de dag moet eten om je stofwisseling aan de gang te houden”.

Als je dit de volgende keer hoort, vraag dan eens WAAROM en luister naar het antwoord. Ondertussen wil ik je graag vertellen wat er wél gebeurd.

6x per dag eten „kan” helpen, maar…

Niemand weet waarom het werkt. Er zijn goede resultaten behaald met kleine maaltijden verspreid over de dag eten. Dat geloof ik ook wel. Maar dit komt niet doordat de kleine maaltijden op een magische manier je stofwisseling oppeppen.

Experts die zich iets meer ingelezen hebben kunnen nog aankomen met de term „thermogenesis”, waar je lichaam energie verbruikt om maaltijden te verteren.

Maar als je dezelfde hoeveelheid voeding van 6 maaltijden moet verteren in 3 maaltijden… dan moet je lichaam toch nog steen net zoveel werken?

De echte redenen waarom 6 kleine maaltijden werken zijn:

  • Er wordt aangeraden om meer groenten en eiwitten te eten voor een vol gevoel
  • Eten gedurende de dag helpt tegen snaaien
  • Kleine maaltijden in de juiste proporties koolhydraten/eiwitten/vet houden hun suikerspiegel constant en dit zorgt voor een betere vetverbranding
  • Uiteindelijk zijn de mensen die succes zien de mensen die een negatieve energiebalans creëren (meer verbranden dan ze innemen)

De enige reden waarom 6x per dag eten kan werken is omdat het een negatieve energiebalans creëert. Dus kun je dit ook niet doen met 3x eten, of 2x?

Natuurlijk zijn er de experts die zeggen „Nee, dat kan niet, je helpt je stofwisseling naar de knoppen”… en dat soort dingen.

Maar als je dieper gaat nadenken, denk je dan ook niet dat deze diepgewortelde overtuiging wel eens zou kunnen komen vanuit de voedingsmiddelenindustrie? Die simpelweg willen dat je meer gaat/blijft eten.

Zou dit niet de beste marketingstunt zijn uit de dieetindustrie die we ooit hebben gezien? Ik denk het wel.

Bewijs?

Volgens een hoop bronnen die ik respecteer en lees is er geen ENKELE aanwijzing dat 6 maaltijden per dag de stofwisseling echt harder laat draaien. Iedereen kan gewicht verliezen door 6 maaltijden per dag te eten, maar ook door 3 als er maar een negatieve energiebalans is.

Persoonlijk blijf ik heel de dag trek houden als ik 6x per dag kleine beetjes eet. En voor het gemakkelijke doe je het ook niet. Wie wil er de deur uit gaan met 3/4 kleine maaltijden. Leven we om te eten? Of zijn we aan het eten om in leven te blijven?

Een aantal studies wijzen uit dat 6x per dag eten geen positief effect op de stofwisseling heeft.

Effects of meal frequency on energy utilization in rats.
Hill JO, Anderson JC, Lin D, Yakubu F. Department of Pediatrics, Vanderbilt University

Schrijft o.a. In conclusion, these results suggest that amount of food eaten, but not the pattern with which it is ingested, has a major influence on energy balance during mild food restriction.“

of

Meal frequency and energy balance.
Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Schrijft: there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency.

En zo zijn er nog wel meer wetenschappelijke artikelen.

Het volgende is nooit bewezen:

  • Er is geen bewijs dat er meer thermogenesis plaatsvind door het verhogen van de maaltijdfrequentie (met dezelfde energiebalans).
  • Er is geen bewijs dat je lichaam zich beter gaat vormen door het verhogen van de maaltijdfrequentie (met dezelfde energiebalans).
  • Het gaat uiteindelijk altijd om de energiebalans
  • Honger hebben is het grootste probleem tijdens elk dieet en meer keer per dag eten zou deze honger opvangen (maar het is maar net wat mensen eten).
  • Mensen die meer eten hebben kleinere insulinepieken, maar verbranden ook een kleinere hoeveelheid vet tussen elke maaltijd. Mensen die grotere maaltijden eten hebben meer tijd tussen deze maaltijden in om vet te verbranden. Aan het eind van de rit maakt het niet uit. Je lichaam past zich aan, omdat het gewoon een fantastisch gebalanceerde tool is.

Heel de dag door eten heeft nadelen

Behalve dat je je voeding overal mee naartoe moet slepen en op ongemakkelijke tijden moet gaan eten (als het niet uitkomt), is 6x per dag eten ook vervelend om de volgende redenen:

  • Je kunt voor jezelf meer snaaimomenten creëren als de keuze in je voeding niet alleen groente/fruit/vlees is.
  • Het helpt niet om je suikerspiegel te reguleren als je heel de dag door bewerkte voeding in je lichaam stopt (het wordt er eerder slechter van).
  • Het is heel gemakkelijk om teveel te eten, en een positieve energiebalans te creëren.
  • Het is niet echt een handige lifestyle voor mensen die druk in de weer zijn.

Met intermittent fasting hoeft het ook niet zo te zijn.

Er is een andere manier om vet te verliezen en gezond te blijven met vele voordelen:

  • Een optimale stofwisseling
  • Een verhoogde afgifte van FFA’s (vrije vetzuren) die verbrand worden als je niet aan het eten bent (je vastperiode)
  • Aanmaak van meer groeihormoon
  • Maak je geen zorgen over voeding gedurende de dag
  • Geen gedoe met tupperware bakjes
  • Geen gedoe met eiwitpoeder, repen en shakes (als je wilt afvallen, voor spierbehoud en spieropbouw kan het nog steeds wel interessant zijn)
  • Verhoogde mentale scherpte
  • Meer genieten van het leven naast eten en training

Serieus, je kunt 6x per dag, 3x per dag of 10x per dag eten. Het is jouw keuze. Het maakt uiteindelijk niks uit als de calorieën hetzelfde blijven. Maar als je een aantal dagen in de week IF toevoegt zul je gebruik kunnen maken van bovenstaande voordelen.

Bron: http://www.theiflife.com/eating-more-meals-does-not-speed-up-your-metabolism/